راه اندازی باشگاه مشتريان از چه زمانی برای کسب‌وکارها مناسب است؟

راه اندازی باشگاه مشتريان از چه زمانی برای کسب‌وکارها مناسب است؟

راه اندازی باشگاه مشتريان از چه زمانی برای کسب‌وکارها مناسب است؟ 409 272 admin

يکي از بزرگ‌ترین مشکلاتي که در باشگاه‌های مشتريان سازمان‌های داخلي شاهد آن هستيم، تبديل شدن باشگاه‌ها صرفاً به يک «عنوان» است. شرکت‌ها و مؤسسات براي تصاحب عنوان «نخستين باشگاه مشتریان» در بازار صنعت خود، به شکلی نادرست، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آن‌ها بدون اينکه برنامه‌ریزی صحيحي در اين زمينه داشته باشند با عجله نسبت به راه اندازي باشگاه مشتريان اقدام می‌کنند. سپس اين موضوع را از طريق انواع رسانه‌های خبري، اجتماعي و … به مشتريان خود اطلاع رساني می‌کنند و مشتري را به استفاده از باشگاه و عضويت در آن ترغيب می‌کنند اما زماني که مشتري به باشگاه مراجعه می‌کند با حقيقتي روبرو می‌شود که انکارناپذير است و آن هم ضعف در سيستم و عدم وجود برنامه‌ای  مشخص و مدون در روند کارکرد باشگاه است. حتی برخی از آن‌ها عنوان و لینک باشگاه مشتریان را در وب سایت خود ایجاد می‌کنند اما وقتی مشتری روی آن کلیک می‌کند تنها به صفحه‌ای گنگ با توضیحاتی کلی می‌رسد.
به اين ترتيب جذابيتي که به واسطه تبليغات در مشتري ايجاد شده است به یک‌باره به کوهي از نا اميدي و دلسردي تبديل می‌شود و مشتري باشگاه را ترک می‌کند و نکته‌ بسيار مخرب اين رخداد اين است که اعتماد مشتري نسبت به باشگاه مشتريان سلب می‌شود و در آينده حتي اگر مجدداً در همان کسب‌وکار، باشگاه ديگري راه اندازي شود، اعتنايي به آن نخواهد کرد.

راه اندازی باشگاه مشتریان

به گزارش «مرکز باشگاه مشتریان»، راه اندازي باشگاه مشتريان در شرکت‌ها و سازمان‌ها مستلزم ايجاد طرح‌های کاربردي و کارآمد است، اما نکته قابل توجه قبل از راه اندازي باشگاه اين است که کسب‌وکار مورد نظر، در خصوص ارتباط با مشتريان و برنامه‌های بازاريابي خود، به ثباتي نسبي رسيده باشد تا بعد از اين مرحله بتوان با انجام فعالیت‌های تشويقي و ارائه امتيازات ويژه در باشگاه براي مشتريان فعال و حتي بالقوه خود جذابيت بيشتري ايجاد کند.
به عبارت ديگر وقتي زيرساخت هاي اوليه در يک کسب‌وکار وجود نداشته باشد، براي راه اندازي باشگاه مشتريان کمي زود است. گاهي کسب‌وکارهایی را مي بينيم که قبل از راه اندازي خود به فکر برنامه وفاداري هستند. گرچه اگر اين نگاه جهت گنجاندن در برنامه‌ریزی هاي آتي صورت بگيرد، بد نيست.

بهتر است براي اينکه در زمان راه اندازي باشگاه مشتريان از صفر شروع نکرده باشيد، صرفاً با ابزارهایی به جمع‌آوری اطلاعات مشتريان اقدام کنيد، اما قول يا تعهد غيرقابل تصوري به مشتري خود ندهيد.
از آنجایی که يکي از مراحل و اهداف مهم راه اندازي باشگاه مشتريان، جمع‌آوری اطلاعات مشتريان است، شايسته است قبل از هر اقدامي طراحي سيستم جمع آوری اطلاعات تکميل گردد. هرچه قدر اين اتفاق سریع‌تر به پايان برسد و هر چه قدر اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در سیستم وجود داشته باشد، دلیل و انگیزه بزرگ‌تری براي تحليل و گزارش‌گیری از اطلاعات وجود خواهد داشت. يکي از راه هاي جمع آوري سریع‌تر اطلاعات از مشتريان، ايجاد جذابيت در مراحل دريافت اين اطلاعات از مشتري است که اين کار به واسطه تفکرات نوآورانه بسیار سهل الوصول است.

*

code